De wervelkolom- het ontstaan van rugklachten

Posture
 

 
shutterstock_79927210Iedereen kan zich voorstellen dat mensen die lichamelijk zwaar werk verrichten, sneller last krijgen van hun rug. Opvallend is dat het vaak niet bouwvakkers, handarbeiders en topsporters zijn die last hebben van rugklachten, maar juist mensen met een kantoorbaan. Te veel in dezelfde houding zitten, een verkrampte houding door verkeerd zitten of door stress en lang staren naar het beeldscherm zijn funest voor de rug. Wanneer je zit, worden de borstspieren korter, terwijl de wervelkolom aan de bovenzijde overstrekt wordt. Dit leidt tot een onevenwichtigheid in spieren en in het ergste geval tot rugpijn. Rugpijn is dan ook de meest voorkomende aandoening in de westerse wereld.

 

 

 

 

 

 
 

 

Regelmatig last van lage rugpijn? Dan zit er niets anders op: vooral veel bewegen kan de pijn verlichten. Meer nog dan steunverbanden voor de rug of gespecialiseerde schoenzooltjes, blijkt lichaamsbeweging een natuurlijke pijnstiller. Dat blijkt uit een grootschalig Australisch onderzoek.

Onderzoekers van de universiteit van Sidney gingen op zoek naar de beste remedie tegen rugpijn door 21 wereldwijde studies rond dit thema samen te leggen, met in totaal meer dan 30.000 deelnemers.

Lichaamsbeweging als medicijn
Terwijl een steunband aan de rug of steunzooltjes niet meteen een voordeel leken op te leveren, zorgde lichaamsbeweging voor een verlaagd risico van 25 tot 40 procent op rugpijn in het jaar dat volgde. “Als er een pil zou zijn die het risico op rugpijn zou kunnen doen dalen met 30%, dan zou je er ongetwijfeld elke dag reclame voor zien op televisie,” zegt Dr. Tim Carey, die een commentaar schreef bij de publicatie.

Pilates in plaats van pillen
Toch schrijven dokters volgens Carey nog niet genoeg lichaamsbeweging voor, hoewel het zeer efficiënt blijkt te zijn. Vaker grijpen ze terug naar een steunband voor de rug, steunzolen of pillen. “Inefficiënte behandelingen voorschrijven aan patiënten kan hen een vals gevoel van veiligheid geven,” voegt Carey er aan toe. “We zien sporten nog te weinig als een geneesmiddel, omdat we in een maatschappij leven die pil-georienteerd is.” Als we het advies van Carey mogen geloven, kunnen we maar beter eerst naar de les pilates dan naar de apotheker lopen. Reden genoeg om toch eens werk te maken van die voornemens.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/2581447/2016/01/11/De-beste-remedie-tegen-rugpijn-maar-je-zal-het-niet-graag-horen-.dhtml

 

 

Lage rugklachten:

Klassiek Pilates helpt je om rugklachten te voorkomen. Het maakt de spieren rondom de wervelkolom krachtig en soepel!